treniruokliai1 aerobika1 joga1 karate1 kardio1

Baltymai
28/04/2009 22:30    Spausdinti
>>> Straipsniai - Maisto papildai

nn_protilox-vanilleBALTYMAI – Kas tai?

 

Baltymas, be vandens, yra pats svarbiausias žmogaus kūno elementas. Raumenys, fermentai, hormonai, oda, plaukai – viskas, sudaryta iš baltymų, tačiau jų į kūną negalima sukrauti. V

ien tik dėl to reikia pastoviai papildyti mūsų organizmus baltymais. Kai suvartojamame maiste nėra pakankamai baltymų, mūsų kūnas pradeda naudoti savo baltymus, todėl raumenyse sumažėja baltymų, pablogėja jų darbas ir gera savijauta. Suprantama, kad kūną laiku papildyti baltymais labai svarbu visiems sportininkams.

Funkcija

Pagrindinė baltymo funkcija mityboje yra amino rūgščių išnešiojimas, kad būtų formuojami nauji kūno ir raumenų baltymai.

 

Struktūra

Baltymą sudaro 20 skirtingų amino rūgščių. Yra 8 pagrindinės amino rūgštys, kurių kūnas pats negamina ir, kurios patenka su maistu, bei 12 nepagrindinių amino rūgščių, kurias kūnas gamina pats.

 

Veikimas

Virškinant kūnas maisto baltymus dalina į atskiras amino rūgštis. Po to šios amino rūgštys kraujotakos sistema transportuojamos ir performuojamos į kūno baltymus.

 

Kodėl verta naudoti baltymų koncentratus?

Daugiausia baltymų gauname vartodami gyvulinės kilmės produktus, pavyzdžiui, mėsą, žuvį, pieną ir kiaušinius. Neigiamas dalykas yra tai, kad gyvuliniuose baltymuose taip pat yra ir nepageidaujamų atliekų, pavyzdžiui, purinų (kūno baltymų degeneracijos atlieka), cholesterolio bei riebalų. Daržovių baltymai turi mažesnę biologinę vertę.

Baltymų koncentratus naudoti labai patogu, jie turi didelę biologinę vertę ir juose beveik nėra riebalų, purinų ir cholesterolio.

 

Informacija: biologinė vertė (maistinių baltymų kokybė) apskaičiuojama pagal procentinį pagrindinių amino rūgščių dydį ir jų pasisavinimą. Svarbu, kad visos 8 pagrindinės amino rūgštys būtų suskirstytos teisingomis dalimis.

Maksimali biologinė vertė yra 100%. Tai reiškia, kad 100% patekusių baltymų gali būti paverčiami kūno baltymais. Maišant skirtingus baltymus (pavyzdžiui, kiaušinio ir pieno baltymus) biologinė vertė gali labai išaugti.

Todėl baltymų koncentratus naudoti labai patogu ir tai pasiteisina.

 

Kiek baltymų reikia sportininkui?

Kasdieninis aukštos kokybės baltymo poreikis, skaičiuojant vienam kūno masės kg, yra 0,8 g (neaktyviems žmonėms).

Akivaizdu, kad baltymų reikia daug daugiau, jeigu aktyvumas yra didelis. Taip yra dėl pagreitėjusios medžiagų apykaitos ir baltymų skaidymo padidėjus energijai.

Paprastam sportininkui per dieną reikia apie 1,5 g baltymų, skaičiuojant vienam kūno masės kg. Reikiamas baltymų kiekis profesionaliam sportininkui gali išaugti iki 2,5 g per dieną, skaičiuojant vienam kūno masės kg. 80 kg sveriančiam sportininkui per dieną gali reikėti nuo 160 iki 200 g baltymų. Kad toks kiekis būtų pasisavintas, reikia suvalgyti 800 – 1000 g mėsos, tuo pačiu pasisavinant daug purinų, cholesterolio ir sočiųjų riebalų. Tai viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl tikrai verta pasirinkti baltymų koncentratus.